nuff

Sunday, 13 September 2015

I'M A SUPERMOM..


Ehh..korang macam tu ker?? Yess..aku akui memang aku camtu..bila En Suami ada kat rumah aku memang jadi blur nak menguruskan rumah. Bukan blur tapi aku jeles sebab aku duduk mengemas dari depan ke belakang..dari belakang ke depan...tapi dia duk tercongok depan tv..Orang tu baru nak berehat2 hari2 cuti..almaklumlah hari2 kerja masuk hutan...memanjat bukit bukau...tu belum lagi dikira kerja2 overtime tengah malam kan...Kah..kah..

Tapi korang perasan tak..aku rasa sekarang nie masa macam cepat sangat berlalu. Balik kerja 4.30 petang pastu amik anak semua tup2...dah pukul 5 lebih baru sampai rumah. Pastu terkejar2 nak masak untuk makan malam..sambil masak sambil mesin kain...pastu nak sidai kain. Selalu balik kain memang dah berangkat sebab En Suami dah balik dulu. Dah siap2 masak...mengemas itu ini nak makan malam pulak. Dah makan nak basuh pinggan, kemas meja, sapu2 sikit...eh nampak lantai kotor nak moplah pulak. Teringat  botol2 air anak, emak & bapak belum basuh lagi. Jap lagi dah nak masukkan air untuk esok pulak. Nak teman anak2 study sambil belek2 buku sekolah diaorang. Teringat pulak baju sekolah yg pakai siang tadi belum rendam lagi. Ok rendam dulu biar En Suami yg basuh..sebab dia sental kuat sikit. Aku tak kuasa nak menyental kuat2, senak perut aku nanti. 

Ternampak pulak kain dalam bakul belum berlipat. Rasa dah 2 hari dalam bakul. Oklah sambil tengok anak2 buat homework...sambil lipat kain. Dah lipat simpan balik dalam bakul sebab dah penat nak simpan dalam almari. Takpe...esok masih ada. Ok..anak2 dah time...pergi tidur. Masuk dapur nak minum air ternampak lak air masak makin kurang. Kang nak masuk dalam botol air masing2 dah tak cukup pulak. Ok...masak air dulu baru masuk tidur. Baju sekolah & baju kerja pun belum gosok tapi dah penat sangat nie. Nasib En Suami yg cerewet & teliti tu tak payah nak iron2 baju pergi kerja. Habis tu dah kerja kat site takkan nak pakai long sleeve kot. Arghh...lega...kot tergosok baju or seluar ada 2 line mau tak dipakainya...

Aku rasa rutin aku sama je dengan ibu2, mak2, umi2 & mami2 yang bekerja. Cuma lega sikit dah tak payah bangun buat susu anak tengah2 malam. Maklumlah setakat ini belum ada baby lagi. So memang tidur dengan nyenyak tanpa gangguan melainkan ehem..ehem...Sendiri mau ingatlah yek..Kadang2 memang penat...tapi bila fikir2 balik..kalau aku tak buat siapa lagi nak buatkan. In Shaa Allah...ada ganjaran yang Allah janjikan atas apa yg kita buat untuk membahagiakan anak2 dan suami. 

So bila hari cuti memang baru betul2 mengemas rumah. Barulah mengemop semua bilik, memvakum..lap habuk sana-sini. Semua benda nak buat dalam 1 hari. Pastu bila dah penat...marah2..tu memang perangai aku. Hari cutilah nak beli barang2 dapur...siap2 potong terus masuk dalam bekas..stok untuk seminggu. Sebab bila hari bekerja kan semua nak cepat. Main campak2 aje...tapi jarang jugak memasak. Sebab bila balik kerja selalu buat2 muka penat kat En Suami. Pastu En Suami pulak tetiba ajak singgah minum2 n makan2 dulu. Dan tetiba jugak hilang muka penat Pn Isteri dalam sekelip mata.
 Sayur2 nie bila dah potong2 masuk dalam tupperware..tahanlah lama sikit. Meh nak share jugak cara2 aku simpan barang2 kat dapur. 
 
 Ehhh...potaii jeruk kau..


Aku memang dah khaskan tempat untuk letak barang2 kat dapur nie. So jangan bagi alasan kalau aku suruh tolong ambilkan barang...tak jumpa. Aku dah simpan barang2 elok dan kemas pun tak jumpa memang aku membebel tak sudahlah. Anak2 aku pun dah faham perangai mak dia. Masing2 dah redha. Whishlist nak beli bekas beras tupperware. Konon2 main kutu...dapat duit nak beli. Tapi bila dah dapat entah apa yang dibelinya...Agak2 ada ke org nak hadiahkan tak...:)