nuff

Monday, 29 June 2015

DIARI RAMADHAN NIEDA

Assalamualaikum wbt...
Salam 12 Ramadhan...wah.....dah terkena penyakit anak2 duk mengira tinggal berapa hari lagi nak kena puasa. Percayalah.. bulan nie je yg korang duk hafal  tarikh mengikut kalender Islam. Bulan lain jangan haraplah kan. Tapi baru 12 hari berpuasa, dah blur nak masak apa. Semua Mak2 memang macam tu kan....nak suami dan anak2 berselera sikit makan waktu berbuka puasa. Sebab En Suami dan anak2 aku mmg tak makan nasi waktu sahur. 

1 Ramadhan   
 Kubis masak lemak putih, ikan siakap 3 rasa, ikan goreng & sambal gesek kuinin. Esoknya sepagian berulang ke toilet gara2 sambal kuinin.


2 Ramadhan    
Berbuka rumah mak (daging masak lomak cili api ngan rebung & ikan tenggiri masak lomak cili api). 

3 Ramadhan   
Sup daging, ikan bakar sambal kicap & ayam masak merah

4 Ramadhan   
Ikan percik & sayur campur & mihun goreng

5 Ramadhan   
Nasi Ayam


6 Ramadhan   
Beli kat bazaar TTJ sbb sampai rumah 6.30 ptg. Beli nasi kukus & nasi ayam tapi ayam ada bau sikit. Mmg frust terus boikot tak nak pergi bazar lagi.

7 Ramadhan   
Beli lauk kat SUK sebab tak sihat. Kat sini murah...lagipun dah biasa makan..dah tau rasa dia camner.

8 Ramadhan   
Beli lauk kat SUK sebab tak sihat

9 Ramadhan   
Beli lauk kat SUK sebab tak sihat..tapi tetiba kena masak lebih sbb anak buah nak berbuka sama. Maknya kena uruskan adik masuk wad sebab denggi. Tambah masak ayam kicap & telur rebus sambal. Yang masak sendiri yg abis dulu.

10 Ramadhan 
Dendeng daging, Siew Pak Choy sos tiram, Grill Lamb (frozen) & buah melaka (onde-onde). Buat sendiri puas hati,hari tu beli basi



11 Ramadhan 
Sayur campur, Sambal goreng tempoyak & ayam goreng cili api. Malam lak duk pulun benda nie. En Suami beli kat kebun..murah sikit. D24..RM6 sekilo..



Amboi...melampau siap lekat notes kat fridge. Kan dah cakap anak2 aku senang je nak uruskan waktu sahur.

12 Ramadhan 
Aish...nak masak apa nie..beras dah habis..minyak dah habis...barang2 dapur belum beli lagi nie. Nak jenguk mak mertua warded kat SALAM lagi. Suspek denggi. Ngantuk + pening sebab malam tadi En Suami balik lambat uruskan mak.

Tahun ni terasa sikit berpuasa sebab cuaca yang tak menentu. Bagi aku yang bekerja kat ofis pun kenkadang terasa jugak perit dan penatnya tu. Apalagi En Suami & team yang terpaksa bekerja kat site. Semoga segala urusan mereka dipermudahkan dan semoga terus diberikan kesihatan yang baik untuk menunaikan ibadah puasa kali ini di samping melipat gandakan amalan dan ibadah di bulan Ramadhan yang penuh rahmat dan keberkatan ini. AMIN...