nuff

Monday, 21 April 2014

SYIRA & INFLUENZA B

Entry sebelum nie dah cerita pasal anak2 demam. Alhamdulillah hari 3 demam Aiman dh ok. Dah pergi sekolah pun tapi jeles pulak sbb Syira tak pergi sekolah. Jgn nak cuti lama2 sangat nak, bulan 5 dh nk mid year exam. Syira pulak demam tak kebah. Setiap 4 jam kena bg ubat demam, kalo tak panas je badan dia. Risau2 pn aku tido lena je. Paksa En Suami memantau demam anak. Sbb kepala aku sakit tak cukup tido mlm sebelumnya, pastu keja pulak. Tak sempat nak cover tido sebelum nie. Tapi aku  perasan demam Syira kali nie nampak lain. Dah 4 hari tak kebah2, pastu dia asik komplen..ibu..adik pening la. Nak keja pun tak senang. Bincang2 ngan En Suami, oklah bawa pergi cek darah. Klinik yg aku nak pergi pukul 4.00 pm pulak baru bukak. Pastu result dia esok baru dpt. Last2 pergi Pakar Kanak2 Dr Bee. Resullt boleh dpt on the spot..tp nk menunggu tu..haish..
Pukul 1.30 pm register, 5.30 pm br dpt jumpa doktor.
Positif...influenza B.

Balik tu singgah tgk anak buah. Irfan dh discharged Syahmi je yg belum kuar2 lagi. Sempatla berkelah kt KPJ. Pas maghrib tgk Syira makin lemah n badan makin panas. So bincang2..eloklah cek in kan Syira kt KPJ ni. Sebab risau plak baru 2 jam mkn ubat, makin panas lak badan dia. Kang tgh2 malam buat hal..susah plak. Tapi kt KPJ nie..fully booked. En Suami call Columbia Hospital, ada kosong..terus bergegas ke sana. Cek2 suhu badan dh 38.7C. Terus drip air masuk ubat bontot. Masa cucuk jarum nk amik darah n drip elok je dia tak nangis. Tapi masa Aiman gelakkan dia masuk ubat kot bontot, bersungguh dia menangis. Anak...anak..
Aku pakai medical card, kalo tak x beranilah aku nak pg hospital swasta. Kad Cuepacs Care. Nak tahu lebih lanjut boleh cek kat sini Cuepacs Care.Terpaksa amik single room sbb kena kuarantin, tak boleh campur patient lain. Apa2 la Dr janji anak saya sembuh. Bayar deposit RM 300.00 tapi tetap kena bayar utk bilik sebab kelayakan cuma RM 150.00. Tapi aku mmg nak single room pun, selesa sikit aku nak jaga anak. Nak tido baring. Sebelum tu meh aku nak share simptom2 influenza B nie. 

INFLUENZA B

Tanda-tanda simpton adalah seperti demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, pening kepala, sejuk dan kelesuan, serta cirit-birit, muntah. Jadi, andainya korang mempunyai simptom-simptom seperti berikut, jangan malu dan segan untuk bertemu dengan doktor berhampiran. Sebelum ini, penyakit seperti kegagalan paru-paru dan sistem pernafasan serta kematian dilaporkan. Justeru, orang ramai dinasihatkan supaya mematuhi nasihat yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan dalam usaha mengekang penularan virus Influenza B.
 Boleh pulak dia request bubur ayam Mcd kul 12.30 mlm.

Nasib baik sebelah hospital je dik. Selera makan tu tajam je. Kol 4.30 am aku terjaga sbb badan dia makin panas. Terus panggil nurse, cek2 sekali 39.9C, terus bagi ubat lagi. After 2 hours still 39C, terus bagi ubat lain pulak..Tak senang duduk aku dibuatnya. Nurse pulak jap2 masuk cek suhu. Abah aku pulak sedih tak dpt tgk cucu dia. Aku pun faham ngan keadaan abah, susah nk bergerak sejak ma sakit. Dont worry abah..everything is under control.
Makan tetap makan
24 jam kartun. Sampai aku pun boleh layan citer Shrek smpai abis.
Macam banyak masalah jee..

Hari kedua demam dh turun sikit. Lega sikit aku. Aku pun sakit kepala dah nie, tido tak cukup. Baru je lelap, nurse datang cek. Alhamdulillah anak2 aku pun memang senang makan ubat. Pukul berapa pun nurse dtg bg makan ubat dia nganga je. Pastu boleh pulak ckp, takde org dtg melawat pun dia sakit. Mak Long ngan Mak Ngah jee. Terpaksa la pujuk dia, lagipun Dr dh pesan limited visitor sbb takut berjangkit. Tetiba "adik rindu abang". Bila abang ada, asik duk sakat abang je. Sampai stress ibu dibuatnya. Bila x jumpa..rindu-rinduan pulak. 2 hari  sebelum ni dia demam aku keja jugak dan hantar kat umah nenek. Bila aku call tanya demam lagi tak, dia boleh cakap "adik demam lagi..panas..ibu hantar jelah adik kt hospital"...Drama betullah anak dara aku nie.

Alhamdullillah dengan izinNYA hari ke 3 dah tak demam lagi. Dh boleh discharged. Lega ibu, tapi ada org buat drama lagi. Dia sedih taknak discharged pulak. Adoilah...


Balik rumah cover tido, duk hospital memanjang kena kacau tidonya. Terima kasih juga buat semua yg mendoakan kesihatan anak aku. Semoga Allah SWT yg mampu membalasnya. AMIN...