nuff

Friday, 4 April 2014

MELENTUR BULUH.....

Lepas dari operation aritu aku dh tak berapa larat nak handle keja2 kat rumah sorang diri. Aku sebenarnya cerewet sikit bab2 mengemas nie. Tapi memandangkan keadaan diri yg tak berapa nak kuat, kena sub2 sikit kerja2 rumah kt En Suami dan anak2. Aku pun tak manjakan anak2 sangat. Dari tahun lepas aku dh ajar Aiman & Syira basuh kasut sekolah sendiri. Aiman pn dh boleh harap vakum rumah, kemas bilik & basuh bilik air dia. Bila diaorg buat sampah atau makan bersepah, automatik diaorg akan cari penyapu nak sapu. Sejuk hati ibu tengok anak2 sama2 tolong ibu mengemas. Walaupun tahap kekemasan tu tak menepati piawaian ibu. Ada sesetengah org tak sampai hati nak suruh anak2 buat itu..buat ini..tapi tak bagi aku. Aku nak anak2 aku ada rasa tanggungjawab dalam diri mereka. Aku nak anak2 aku kuat macam aku.

Aku kecik2 dulu2 pun macam tu. Dari kecik aku dh tolong mak aku berniaga kuih, nasi lemak, nasi minyak dll kat berek polis. Cuma suara aku tak sedap je..kalo tak confirm jadi macam Siti Nurhaliza. Kadang2 pukul 5.30 pagi dh bangun tolong angkat barang. Masa tu mak aku berniaga kt bawah flat. Tapi kadang2 hati tu memberontak juga. Iyalah masa tu manalah kita nak faham sangat ttg kehidupan nie. Memberontak tu sebab mengantuklah...Pastu siap2 gi sekolah..Bila form 1 tu dh start kena tolong lama sikit kat gerai sbb sekolah petang. Tapi pukul 8.00 pagi biasanya aku dh balik...tolong kemas kt rumah pulak. Masa nie dah cerdik sikit...so takdelah nak memberontak sangat. Start form 4 mak aku dh ajar buat karipap kentang dan sardin. Nanti bila dh malam, tau2 mak aku dh siap uli2 tepung suruh aku settlekan. Aku buat tak pakai acuan ye, cantik aku kelim karipap tu. Berapa lama pulak mak aku train aku. Nanti mak aku kasilah upah, tu yg rajin tu.

Masa form 5, aku tolong org berniaga kt Bazar Ramadhan kt stadium Kuantan ngan kawan2 sekolah aku. Start kul 4 sampai kul 8. Dapatlah RM300+++. Tahun tu dapatlah bersoping lebih sikit utk raya. Nak kata famili aku susah dulu tak jugak..tapi seronok bila dapat pegang duit sendiri. Masa aku study kt Poli pun aku masih tolong mak aku sampailah masa aku dh start keja. Bagi aku takde masalah pun, cuma kadang2 penat nak layan tanggapan org nie. Sebab ada sorang pakcik ni assume aku nie tak habis sekolah. Sekali partner mak aku ckp dh habis study pun. Baru habis buat diploma, dah kerja kat audit firm pun, dh nk kawin dah. Adoi...kadang2 tak paham ngan mentaliti org2  macam2 nie.

Dan aku nak anak2 aku pun kuat macam aku...macam En Suami..sebab En Suami aku dulu rasanya lagi susah kehidupan dia. Dari kecik dh start keja ngan org..susun2 suratkhabar...jadi kedi...keja kt warong roti canai..jual macam2 kt sekolah. Nak beli mainan apa pun tak dapat. Sampai berazam dgn diri sendiri...bila dh ada anak...apa pun mainan yg anak nak dia akan belikan. Bab tu aku tak setuju sangat...Mua anak2 aku jadinya...Sebab tu kalo nak apa2 anak2 lebih suka mintak ngan ayah...sbb ibu memanjang je tak boleh..
 
Bilik anak bujang aku. Aiman kemas dh ok...cuma lain kali kena tarik cadar kasi licin...macam ibu buat nie..Selalunya aku suruh dia buat dulu. Pastu aku ajarla nk kemaskan lagi macam nie.

Syira pn dah boleh kemas sendiri. Cuma masih tunggang-langgang lagi. Tapi dia pandai lipat selimut sendiri. Kalau Aiman digulung2nya..kasi kemas. Tapi bila balik Kuantan, anak2 aku jd manja melampau2 sebab ada orang duk layan feel diaorg.

Kenalah ibu tolong kemaskan sikit. Sakit pulak mata ibu. Bab2 menolong kat dapur pun dh boleh harap dah. Tapi kalo dia tengah sibuk dengan mainan, mmg sekejap jelah dia tolong. Tapi aku paling suka kalo dia membasuh pinggan. Satu sinki dia sental kasi bersih..

 
Assistant chef in action....Tolong potong dan kacau je..

Tapi my assistant chef demam hari nie. See...kesian dia..minum pun sambil baring. Melalak2 nak ikut ayah dan abang pergi kompleks sukan. Ayah ada game harinie. Sori sayang...lain kali kita pergi. Syira kan demam...Ibu pun demam..Nanti dah sihat kita pergi jalan2...